יש שאלה שאני מתחבט בה כבר זמן האם התורה דמוקרטית דהיינו אם הדבר הזה שהומצא לכאורה לאחרונה בדורות האחרונים שנקרא דמוקרטיה שהיום אצל כל אדם הוא פשוט וברור זה סותר את התורה או שלא ואדרבה לכאורה מסתדר איתה ונתחיל שבאמת מי שמתבוננן באופן שיטחי וכך גם אני חשבתי בפשיטות ודיברתי ע"ז בנושא הכפייה הדתית שהתורה או בעצם כל דת לכאורה לא יכולה להיות דמוקרטית וההפך זה לכאורה סתירה גמורה לנושא הזה של דמוקרטיה שאנחנו מגיעים ואומרים לאדם בכל רגע מה לעשות וזה מה שנאמר בתורה עבדי הם שעמ"י בעצם קבלת התורה נהיה עבדי הקב"ה וזה ההפך מדמוקרטיה ויותר מזה שיש גם הלכה למנוע מאחרים לעשות עבירות אם ע"י הוכחה או ע"י בי"ד שהורגים מלקים קונסים וכו' אדם שלא עושה או עובר על מצוות התורה וגם הנושא הזה שלא ממש תלוי בדמוקרטיה אבל זה יוצא מזה, וזה מה שנקרא גזענות מה שהקב"ה אומר במעמד הר סיני ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש שאז נאמר שעמ"י הוא העם הנבחר וגם אם יש גרים זה קשה מאוד ויותר מזה שגר שנתגייר כקטן שנולד דמי שאין לו קשר להוריו ולבני משפחתו וזה שאנחנו אומרים שהוא אדם חדש ולזה א"א לומר שזה לא גזענות אלא שיש אופציה ביהדות להפוך להיות יהודי ולהיות מעם אחר ומכל זה יוצא בהשקפה ראשונה שהתורה לא יכולה להיות דמוקרטית אבל אפשר לכאורה להסתכל ע"ז מזווית שונה והיא שאם נאמר שיש דברים שמבחינה מסויימת אדם מזיק לעצמו ודוגמא לזה במדינה אסור לעשן סמים והאם מישהו יעלה על דעתו שזה סתירה לדמוקרטיה ויש באמת שרוצים לומר מזה שהביאור שאין בעולם היום אף אחד שהוא דמוקרט לגמרי (כמדומני שכך טוען מיכאל אברהם בשתי עגלות וכדור פורח) אבל אני חושב שאין זה סתירה לדמוקרטיה ובשביל לבאר דבר זה צריך להסביר יותר מה זה דמוקרטיה ונבאר קצת את הדברים שבעצם דמוקרטיה כמובן שי לה הרבה פנים והרבה מחלוקות בכלל מה זה והאם דבר פלוני דמוקרטי ודבר פלוני לדוגמא חוק חופש מידע נגד חוק זכויות האדם וכדו' אבל הפן הכללי הוא שיש זכות כל אדם לעשות מה שהוא רוצה מבלי לפגוע בזולת לדוגמא מה שהבאנו השאלה של זכוית האדם מול חוק חופש המידע לא נראה לי שזה תלוי בשאלה מה זה דמוקרטיה ולא גם בשאלה מה הגבול של דמוקרטיה אלא יותר בצנעת הפרט כמה יש לאדם זכות לתבוע לא לפרסם את קלונו ברבים ולא נראה שזה תלוי בכלל בשאלה מה זה דמוקרטיה עכ"פ הפן הכללי של דמוקרטיה זה שאדם זכותו לעשות מה שהוא רוצה אבל אם זה פוגע במישהו והמישהו הזה כולל גם את עצמו מותר אבל אם הוא עצמו נפגע מזה חובתנו בתור חברה להפריש אותו מזה ולכן יש גם חוקים במדינה דמוקרטית לגבי דברים שאדם עושה לעצמו לדוגמא שאסור להתאבד ואולי זה גם הביאור בתורה שכל העבירות זה נקרא שאדם פוגע בעצמו ויותר מזה אולי גם הציבור נפגע מזה מדין ערבות שכל עמ"י נתבע על עבירה של אדם פרטי וא"כ יוצא שהדמוקרטיה מסתדרת עם התורה וצריך עוד לחשוב ע"ז.
על כל דבר פשוט צריך לחשוב הרבה